A Darker Shade of Magic - Review

dinsdag 17 november 2020

"I'd rather die on an adventure than live standing still."

A Darker Shade of Magic ( De Kleuren van Magie) is het eerste deel van de Shades of Magic trilogie. De volwassen fantasie boekenreeks geschreven door V.E. Schwab.

Het is een ongelooflijk geliefde boekenreeks en momenteel super populaire. Dit zorgde er ook voor dat ik het gelezen moest hebben. En nu is het eindelijk dan zover. Het eerste deel heb ik uit en wat een boek...

Het verhaal speelt zich af in een futuristische fantasie wereld waarin er meerdere werelden tegelijk naast elkaar bestaan en allemaal hebben zij een ding met elkaar gemeen, de stad Londen. Alle vier de werelden hebben hun eigen Londen. Vroeger waren deze werelden met elkaar verbonden, maar door rampspoed zijn de magische deuren gesloten en kunnen enkel nog de Antari tussen de verschillende Londens reizen.

Het boek volgt Kell, een Antari en boodschapper van de koning van het Rode Londen. Kell reist tussen de verschillende Londens heen en weer om boodschappen van de koning van het Rode Londen door te brengen naar de koningen en koninginnen van de andere Londens. Tijdens een van deze reizen komt hij in het Grijze Londen de zakkenroller Lila tegen en deze ontmoeting zorgt ervoor dat de twee op een avontuur worden gestuurd die ze naar alle uithoeken van de stad brengt. Ze worden op de hielen gezeten door gevaarlijke magie en verraad. Ze moeten er van alles aan doen om de wereld die zij kennen te redden.

Vol twijfels

A Darker Shade of Magic is een ongelooflijk mooi geschreven boek. Het zit vol detail, waardoor je de wereld, het magische systeem en de karakters heel goed leert kennen. Ik was echt onder de indruk van hoe het geschreven is. Ook al zit het boek vol details, het blijft  makkelijk te lezen. Vaak heb je dat volwassen fantasie bijna poĆ«tische wordt door de details waarmee de schrijvers strooien. Maar dat is hier echt niet het geval. Het boek leest vlot en het verhaal verloopt in een snel tempo.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het moeilijk vind om dit boek te beoordelen. Het is echt heel goed, maar toch had ik er geen gevoelens bij. Voor mij was het niet een boek, waar ik tijdens mijn werk naar verlangde om verder te lezen. Het was niet een verhaal dat me continue bezig hield en waar ik mijn gedachten moeilijk vanaf kon halen.

Maar toch heeft het verhaal mij wel gegrepen, zeker nu ik dit schrijf drie dagen nadat ik het boek uit heb. Ik merk nu dat mijn gedachten er vaker naar toe gaan dan toen ik het las. Ik was oprecht onder de indruk van V.E. Schwabs schrijfstijl en vind het magische systeem in het verhaal erg interessant. Dit alleen zorgt ervoor dat ik graag verder wil lezen. Dit had ik niet verwacht tijdens het lezen van het boek of zelfs toen ik het net uit had. Op dat moment was ik eigenlijk een beetje teleurgesteld en wist ik gewoon niet goed wat ik ervan moest denken.

De karakters waren levendig en best geestig. De wereld was er een waarvan ik nog nooit had gehoord en daardoor heel interessant om over te lezen. Het magische systeem in het verhaal vond ik vindingrijk en enorm origineel. (Althans ik kan het zelf niet zo snel vergelijken met iets anders). Het boek leek alles te hebben wat ik normaal gesproken graag lees, maar toch heeft het verhaal mij niet echt gepakt. Ook de karakters lieten mij koud. Het maakte mij niet zoveel uit wat er met ze gebeurde en ik voelde niet echt een connectie met hen.

En toch wil ik verder met de serie. Het klinkt misschien dubbel, maar de schrijfstijl en het magische systeem geven mij hoop voor het tweede deel en wie weet wordt ik wel helemaal verliefd op deel 2. Ik ben niet van plan volgende maand deel 2 al op te pakken. Ik ga er even mee wachten en zal de serie ergens in 2021 vervolgen.

Kortom

Al met al vond ik het een heel goed boek, ook al had ik er tijdens en direct na het lezen gemengde gevoelens over. Ik ben blij dat ik het gelezen heb en raad het zeker iedereen aan die van fantasie houd.

Op Goodreads heb ik het boek een 3.5 sterren gegeven (afgerond naar 4 sterren, aangezien je geen halve sterren kan aanklikken...). Het was een goed boek, dus dat heeft het zeker verdiend.

Ik ben super benieuwd wat jullie van het boek vonden en of iemand zich net zo voelde na het lezen van het boek als ik. Laat me dat weten in de reacties hieronder!