Little Women - Review

woensdag 30 december 2020

“I've got the key to my castle in the air, but whether I can unlock the door remains to be seen.”

Little Women een schitterend avontuur vol zusterlijke liefde, tragedie, volwassen worden en het vinden van je plek in de wereld. Een prachtig boek en perfect voor deze wintermaanden.

Geschreven door Louisa May Alcott
Genre: Classic, Fictie, Young Adult
Verkrijgbaar in: paperback, hardcover, luisterboek, e-book

Little Women volgt het avontuur van de vier zusjes March. Meg, Jo, Beth en Amy. Het boek volgt het leven van de vier zusjes terwijl ze opgroeien  tijdens de Amerikaanse burgeroorlog. De vier zusjes zijn totaal verschillend en je volgt hun avonturen terwijl hun vader vecht in een oorlog en hun moeder haar best doet om de familie te onderhouden in deze barre tijden.

Little Women is een van mijn favoriete verhalen. Ik lees het boek graag en ben dol op de film en tv adaptaties van het boek. Ik zal er dus niet om heen draaien, maar voor mij is dit een favoriet.
Het boek komt wat langzaam op gang, iets wat ik zelf eigenlijk vergeten was tijdens de herlezing van het boek. De eerste vijftig pagina's zijn gewijd aan een uitgebreide karakterbeschrijving van de vier heldinnen. Niet alleen worden ze van top tot teen uitgebreid beschreven, maar ook krijg je een mooie analyse van hun karakters. Dit zorgt ervoor dat je de vier dames al door en door kent voor het verhaal daadwerkelijk begint.
Het boek is opgesplitst in twee delen. Het eerste deel volgt de jeugd van de vier meisjes tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Het tweede deel volgt ze als ze volwassen jonge dames zijn en ze hun plek zoeken in de wereld.
Het boek is erg beschrijvend beschreven en het verhaal verloopt langzaam en niet gehaast. Vooral het eerste deel bestaat eigenlijk bijna uit allerlei korte verhalen die samengebracht zijn. Begrijp me niet verkeerd er loopt wel degelijk een rode draad door het hele boek heen qua verhaal, maar ieder hoofdstuk, vooral in het eerste deel, maar ook het begin van het tweede deel, behandeld zijn eigen probleem/gebeurtenis uit het leven van de meisjes en word in dat hoofdstuk ook opgelost of beëindigd. Dit zorgt ervoor dat het hoofdverhaal langzaam verloopt en ik persoonlijk langer over dit boek doe dan de meeste boeken.
De problemen en gebeurtenissen die beschreven zijn vind ik erg vermakelijk en soms zelfs herkenbaar. Vooral de diepe liefde en de bond die de zussen onderling en met hun familie delen vind ik erg herkenbaar. Zelf zie ik veel van mijn zusje en mij in de vier zussen March. Ik herken sommige onnozele ruzies tussen te zussen en moet er dan erg om lachen.
Deel twee van het verhaal is mijn favoriete stuk van het boek en daar vlieg ik altijd doorheen. Nu weer las ik dit gedeelte binnen twee dagen uit, terwijl het eerste deel de rest van de maand heeft gekost. Ik kan eenmaal het boek niet meer neerleggen als ik aan dat gedeelte ben begonnen.
Het tempo van het verhaal ligt in het tweede deel veel hoger, vooral na de eerste helft. Ik vind het heerlijk om te lezen hoe de meisjes hun weg vinden in de wereld en ze allemaal een ander leven leidde dan dat ze voor zich zelf hadden bedacht in het eerste deel van het verhaal.
Jo is mijn favoriete karkater van het boek en ik herken mezelf erg in haar. Vooral haar driftbuien, creativiteit, dromen en de manier waarop ze omgaat met haar zussen en familie. Ik geniet bij ieder hoofdstuk dat over haar gaat.
Louisa May Alcott heeft dit boek schitterend geschreven en het verhaal is zo tijdloos dat het een aanrader is voor jong en oud. Iedereen zal zichzelf herkennen in aspecten of karakters van het verhaal. De dagelijkse problemen waar de meisjes mee te maken hebben zijn vandaag de dag nog steeds relevant en ik raad het je aan om het boek te lezen. Niet alleen, omdat het herkenbaar zal zijn, maar ook omdat het verhaal vol leuke, droevige en liefde volle scenes zit. Het is een genot om te lezen en ik kan niet wachten om het boek opnieuw met veel plezier weer op te pakken.

Heb je dit boek weleens gelezen? Wat vond jij van het verhaal, herken je jezelf in mijn review of totaal niet? Laat het mij weten in de reacties hieronder!

Little Women     ★★★★★