The Cat Café Serie - Review

dinsdag 22 december 2020

"Molly's Kattencafé opende de volgende dag zijn deuren voor het publiek. Ik nam mijn rol als mascotte van het café serieus en lag trots op mijn kussen in de erker."

Op zoek naar een warm, gezellig, ontroerend, knuffelachtig boek? Dan is dit misschien iets voor jou! Deze serie is perfect om te lezen tijdens deze donkere dagen voor Kerst.

Na mijn operatie bij de kaakchirurg vorige week had ik zin in om iets fluffy's te lezen. Een boek waar je lekker in weg kan zakken, een cozy read. In de Bibliotheek app kwam ik de serie tegen van Melissa Daley. Het is een serie waar ik al vaker naar heb gekeken, maar nooit eerder heb opgepakt. Dus terwijl ik op bed lag besloot ik deze te lezen. Wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb!

Schrijfster: Melissa Daley
Serie: The Cat Café
Genre: Fictie, Feelgood, Dierenverhalen
Verkrijgbaar in: e-book, paperback, luisterboek

De serie volgt de avonturen van de kat Molly, die op straat komt te staan na een treurige gebeurtenis in haar leven. Als haar baasje naar het bejaardentehuis moet, wordt ze geplaatst bij een nieuwe baas met drie honden. Na een tijdje neemt ze de benen en is ze op zich zelf aangewezen. Ook al leeft ze nu als zwerfkat, Molly is vastberaden een nieuw baasje te vinden. Ze gaat opzoek naar haar forever home in het stadje Sourton-on-the-Hill. Hier ontmoet ze Debbie die een eigen café runt. Al gauw kunnen de twee niet meer zonder elkaar en lijkt het leven van Molly eindelijk rooskleurig te worden. Er ontstaan echter problemen die hun relatie op de proef stelt en het is maar de vraag of Molly haar forever home echt gevonden heeft.

Wat vind ik van de serie?

De serie was precies wat ik zocht. Twee heerlijke feelgood romans, waarbij je af en toe een traantje kan wegpinken. Ik moet eerlijk bekennen dat toen ik het boek Winter in het Kattencafé (Christmas at the Cat Café) in de Bibliotheek app zag, ik niet wist dat het een serie was. Ik heb de duologie dus achterstevoren gelezen. Wat eerlijk gezegd prima te doen is. Er zijn enkele verwijzingen naar het eerste boek, maar het is niet zo dat je het verhaal niet zou begrijpen als je et eerste niet gelezen hebt. Ik was zo dol op de karakters van het boek en vooral op Molly, dat ik na het uitlezen van Winter in het Kattencafé gelijk begon met het eerste deel Molly & het Kattencafé (Molly and the Cat Café).

De karakters in de serie zijn herkenbaar en heel gewoon. Ze worstelen met allerlei dagelijkse problemen die soms heel herkenbaar zijn. Door de verhalen heen leer je de karakters steeds beter kennen en ga je steeds meer om ze geven. Molly stal vanaf de eerste pagina mijn hart. Zelf ben ik gek op katten, dus ik kan een beetje bevooroordeeld zijn. Maar ik denk dat als je van katten houdt je deze serie erg leuk zal vinden. De enige waar ik meer moeite mee had was Debbie. Debbie is de eigenares van het Café en naast Molly de tweede hoofdpersoon. Je leert haar goed kennen, maar begrijpen deed ik vaak niet. Ik vond dat ze soms erg aanstellerig was en totaal geen ruggengraad had. Ze liet soms zo erg over zich heen lopen, dat ik het bijna ongelofelijk vond. Maar dat is ook mijn enigste minpunt aan de serie wat zich vooral afspeelde in het tweede boek.
Het tweede boek vond ik qua verhaal ook minder leuk dan de eerste. In de eerste zaten veel meer gebeurtenissen in die elkaar snel opvolgde. Het tweede boek focust zich meer op één probleem in het hele verhaal, dat in mijn ogen sneller opgelost had kunnen worden als er simpel weg gecommuniceerd werd! Maar dat zie je wel vaker in boeken, series of films.

De schrijfstijl van Melissa Daley is vlot en fijn om te lezen. Ze is heel direct in het vertellen van haar verhaal en het tempo van het verhaal ligt hoog, maar niet te hoog. Het loopt allemaal soepel en vlot in elkaar over. De manier waarop alles vertelt wordt vanuit de ogen van Molly is erg leuk en mooi gedaan. Af en toe vergeet je bijna dat het een kat is. Doordat het grootste deel van het verhaal uit de ogen van Molly vertelt wordt, is het grootste deel van de serie beschrijvend geschreven. Wat ik zelf heel fijn vond en totaal niet storend. Er zijn genoeg conversaties, aangezien Molly alles afluistert. Het is leuk om meegenomen te worden door de gedachte gang van een kat.
Zelf herkende ik mijn eigen kat Sissi vaak in Molly, waardoor ik de boeken nog leuker begon te vinden. Ik merkte tijdens het lezen van de serie dat ik vaak naar mijn eigen kat keek en mij afvroeg wat zij nou eigenlijk dacht.

Al met al genoot ik van het verhaal, zo erg zelfs dat ik na het uitlezen van de twee boeken op de app van de Bibliotheek, ik ze beide gekocht heb🙈. De boeken zijn echt geschikt voor deze tijd van het jaar. Waarin het een lichtpuntje is in de donkere dagen. Beide hebben ook een Kerst thema, waardoor ik ze zeker aanraad om nu te lezen.
Als je van een goede feelgood roman, avonturen en katten houdt is dit echt iets voor jou!

Mijn Gooreads beoordeling

Molly & het Kattencafé (Molly and the Cat Café)       ★★★★