The Last Hours: Chain of Gold Review

woensdag 20 januari 2021

"You decide the truth about yourself. No one else. And the choice about what kind of person you will be is yours alone."

Wat een schitterend boek om het jaar mee te beginnen! Vol magische wezens, spanning en een geweldige cast!

Cordelia Carstairs is een Shadowhunter, een krijger die van kinds af aan is opgeleid om demonen te bestrijden. Als haar vader wordt beschuldigd van een vreselijke misdaad, reizen zij en haar broer naar Londen om te voorkomen dat het gezin ten onder gaat. Cordelia's moeder wil haar uithuwelijken, maar Cordelia is vastbesloten een held te zijn in plaats van een bruid. Al snel ontmoet Cordelia jeugdvrienden James en Lucie Herondale en wordt ze meegezogen in hun wereld van glinsterende balzalen, geheime opdrachten en bovennatuurlijke salons, waar vampiers en heksenmeesters zich mengen met zeemeerminnen en goochelaars. Al die tijd moet ze haar geheime liefde voor James verbergen, die gezworen heeft met iemand anders te trouwen.

Maar het nieuwe leven van Cordelia wordt uit elkaar geblazen wanneer een schokkende reeks demonische aanvallen Londen verwoest. Deze monsters lijken in niets op de schaduwjagers die eerder hebben gevochten, deze demonen lopen bij daglicht, slaan de onoplettende mensen neer met ongeneeslijk gif en lijken onmogelijk te doden. Londen wordt onmiddellijk in quarantaine geplaatst. Gevangen in de stad ontdekken Cordelia en haar vrienden dat hun eigen connectie met een duistere erfenis hen ongelooflijke krachten heeft gegeven en een brutale keuze heeft geforceerd die de ware wrede prijs van een held zal onthullen.

Schrijfster: Cassandra Clare
Genre: Young Adult Historische Fantasie
Aantal pagina's: 592
Serie: The Last Hours
Aantal boeken: 3 (2 boeken moeten nog uitkomen. De tweede komt uit in Maart 2021)
Verkrijgbaar in: paperback, hardcover, e-book, luisterboek
Ik heb het gelezen in: hardcover

Wow, wat een boek. Ik heb echt vanaf het begin tot aan het einde genoten en op het puntje van mijn stoel gezeten.
Laten we beginnen met de lay-out van het boek, de kaft van het boek is absoluut een van de mooiste die ik in tijden heb gezien. De kleuren zijn schitterend en ik kan mijn ogen niet van het haar van de hoofdpersonage, Cordelia, afhouden. Ik vind het heel mooi en de kleur rood steekt mooi af tegen de groenachtige achtergrond. Het is echt een blikvanger. Het enige wat mij opvalt is dat de titel van het boek een beetje wegvalt in de kleuren die gebruikt zijn op de kaft, dat vind ik zelf een klein beetje zonde. Het boek heb ik gelezen in een hardcover editie, ik was hier een beetje onzeker over aangezien het boek erg dik is. Ik was bang dat het boek erg zwaar zou zijn tijdens het lezen, maar dit viel enorm mee. Het boek voelt juist erg licht aan in tegenstelling tot wat je verwacht van de grote.
In het begin van boek zit ook een tekening van alle personages uit het boek, deze vind ik erg leuk en ik vermaakte mij tijdens het lezen ermee om te kijken wie wie was.
De schrijfstijl van Cassandra Clare is ook in dit boek lekker vlot en en direct. Je vliegt door het boek heen en ze neemt niet lang de tijd om van alles te beschrijven. Je leert meer over de wereld en karakters door de verschillende POV (point of view) van de personages. In dit boek volg je verschillende personages en je wisselt af en toe van perspectief. Zelf vond ik Cassandra Clare's schrijfstijl vergeleken met The Mortal Instruments enorm verbeterd! Het boek voelt ook volwassener aan dan The Mortal Instruments serie. De personages voelen volwassener en hebben ook te maken met volwassen beslissingen en gebeurtenissen in hun leven, zoals huwelijk en verlovingen. Hierdoor had ik niet altijd door dat ik een young adult boek las, de personages voelde niet aan alsof het een stel tieners waren. Wat ik persoonlijk wel ervaar bij het lezen van The Mortal Instruments serie.
Zelf heb ik ook het idee dat je Chain of Gold makkelijk apart kan lezen, zonder The Mortal Instruments  of een andere serie binnen The Shadowhunter wereld gelezen te hebben. Ik miste persoonlijk niets tijdens het lezen en van The Mortal Instruments kwam ook niets terug, aangezien dit boek ongeveer 200 jaar eerder afspeelt. Het enige wat leuk is als je onder andere The Mortal Instruments hebt gelezen, zijn terugkerende achternamen. Zelf weet ik wel dat de personages van The Infernal Devices serie ook in Chain of Gold zitten, maar ik heb deze serie nog niet gelezen en had niet gevoel dat ik iets miste.
Het verhaal in Chain of Gold begint gelijk super spannend en met veel actie. Dit word volgehouden door het hele boek en hierdoor ligt het tempo van het verhaal lekker hoog. Er gebeurd van alles en er zitten vooral veel vecht scenes in. Af en toe word het tempo van het boek wat langzamer en krijg je wat meer verdieping van de personages. Je voelt wel dat dit een set up is voor een trilogie, er wordt van alles aangehaald maar niets wordt echt afgesloten. Dit betekent dat je echt deel twee moet lezen om te weten hoe bepaalde gebeurtenissen aflopen en problemen worden opgelost. Zelf vond ik dit niet erg en dat heeft misschien te maken met dat ik voor ik aan het boek begon al wist dat het een eerste deel in een serie is. Ik had vooral het gevoel dat dit boek zich richtte op de ontwikkeling van de karakters en de set up van het verhaal. De karakters in het boek zijn heerlijk om over te lezen. Ze zijn minder humoristische dan de karakters uit The Mortal Instruments, maar alsnog vind ik ze erg leuk en heb ik ze in mijn hart gesloten. Je leert de achtergronden van bijna alles karakters uit het boek wel kennen, dit zorgt voor begrip in hun doen en laten en kan je goed met ze meeleven.

Chain of Gold is in mijn ogen een geweldige opener voor een nieuwe serie. Ik ben ook super benieuwd naar Chain of Iron, het tweede deel dat in maart van dit jaar uitkomt. Deze serie is absoluut een aanrader als je van de boeken houdt uit The Shadowhunter wereld of als je van fantasie boeken uit met een lekker hoog tempo en veel actie scenes. Daar boven op krijg je ook nog een een geweldige ontwikkeling in karakters die je hart zullen stelen.

Heb jij Chain of Gold gelezen of ben je van plan dit boek wel of niet te lezen? Laat het mij weten in de reacties hieronder!

Chain of Gold     ★★★★★