The Mortal Instruments Serie Review

woensdag 13 januari 2021

''It's your gift, to see the beauty and the horror in ordinary things. It doesn't make you crazy, just different.''

Opzoek naar een spannende, emotionele, urban fantasie serie vol humor? Dan is dit misschien iets voor jou. Lees snel mijn review om erachter te komen wat ik van deze serie vind.

Het verhaal volgt Clary Fray, die er achter komt dat haar moeder een Shadowhunter is en op demonen jaagt. Wanneer haar moeder gekidnapt wordt probeert ze er alles aan te doen om haar terug te vinden. Ze krijgt de hulp van Jace, een Shadowhunter, en samen met hem en zijn vrienden gaat Clary de strijd aan met de slechterik Valentine die niet alleen haar moeder heeft ontvoerd, maar ook de wereld die zij kennen wilt vernietigen.

Schrijfster: Cassandra Clare
Genre: Young Adult, Urban Fantasie
Te verkrijgen in: paperback, hardcover, e-book, audiobook
Serie: The Mortal Instruments
Aantal boeken: 6

Wat vind ik van de serie?

The Mortal Instruments Serie is een van de bekendste young adult urban fantasie series en wordt wereldwijd gelezen. Niet alleen is deze serie bekend als boekenreeks, maar ook door de Netflix tv-serie, Shadowhunters: The Mortal Instruments.
De boekenserie trok mijn aandacht al als tiener en na mijn 20e verjaardag kocht ik de hele serie in het Engels. Ik las het eerste deel, maar kwam niet verder als halverwege. Daarna vergat ik eerlijk gezegd de boeken een beetje tot de Netflix serie uitkwam. Ik besloot deze te kijken en na twee seizoenen, kwam ik op het goede idee eerst de boeken te willen lezen voor ik verder zou kijken.
Dit duurde even, maar vorig jaar mei pakte ik de serie weer op. Ik besloot weer bij het begin te beginnen en las City of Bones in een paar dagen uit. Ik vond het een leuk concept en het had voor mijn gevoel potentie om een van mijn favoriete series te worden, maar toch had ik er wel gemengde gevoelens over. Ik had vooral het gevoel dat als ik het eerder had gelezen, ik het leuker had gevonden. Ook merkte ik dat ik geen connectie had met ook maar een van de karakters en dat vond ik erg jammer.
Ik besloot er niet te lang over na te denken en pakte dezelfde maand City of Ashes op. Dit boek vond ik echt tegenvallen. Aan het einde van dit tweede deel vond ik een paar bijfiguren wel leuk, maar daar hield het mee op en echt een gevoel bij de karakters had ik niet. Ook kwam ik wat moeilijker door dit deel heen dan het eerste boek en vond ik het verhaal tegenvallen. Eerlijk gezegd wist ik niet wat ik met de serie aan moest. Ik had alle boeken en wilde de serie echt leuk vinden, maar tot nu toe vond ik het matig.
De maanden vlogen voorbij en ik dacht niet meer aan de serie tot afgelopen december. Met stoffen viel mijn oog op de boeken en besloot ik dat het nu of nooit was, ik heb ze immers al bijna 7 jaar in de kast staan. Ik begon met het lezen van City of Glass en was aangenaam verrast. Het boek was naar mijn gevoel beter geschreven, zat meer actie in en het verhaallijn greep mij gelijk. De karakters met name Jace en Simon begon ik steeds leuker te vinden en het geklets tussen deze twee vond ik heerlijk om te lezen. Ook ging mijn hart steeds meer uit naar Alec en Magnus en snapte ik niet waarom ik zoveel moeite had met de vorige twee boeken. Misschien las ik dit derde boek op het juiste moment en misschien komt het doordat ik ervan uitging dat ik het boek niet leuk zou vinden en verast werd. Maar ik vind persoonlijk dit derde deel het leukst van de hele serie. Het einde was lekker spannend en ik genoot echt van dit boek.
Zodra het boek uit was begon ik aan het vierde deel City of Fallen Angels. Dit boek was leuk, zat minder actie in en was duidelijk het begin van een nieuw verhaallijn. Het boek voelde echt aan als een set-up en de karakters leken dit deel te gebruiken om bij te komen van de gebeurtenissen uit het derde boek. Wat ik zelf jammer vond was dat er een nieuwe slechterik in dit deel werd aangekondigd. Persoonlijk voelde ik dit niet. Ik zal zijn naam niet noemen, om eventuele spoilers te voorkomen, maar deze laatste drie delen hebben allemaal dezelfde slechterik en ik snapte niet goed wat zijn drijfveer nu was. Ook had ik het gevoel, dat er sneller met hem afgerekend had kunnen worden.
In dit vierde boek zat veel humor en het tempo van het verhaal liep gestaag op.
Direct na het vierde boek pakte ik het vijfde deel op, City of Lost Souls. Wat ik zelf erg jammer vond was dat het vijfde deel bijna het zelfde eindigde als het vierde boek. Er gebeurt iets met de slechterik wat in het vierde boek ook gebeurde en dit vond ik zelf van de karakters erg dom en iets te toevallig en te veel in herhaling. Ik had het gevoel dat het vijfde boek het einde had kunnen zijn, maar dat Cassandra Clare besloot het verhaal te verlengen en dat wat er gebeurde aan het einde van het boek, meer plot service was dan echt een goed einde. Dit was dan ook mijn enige minpunt aan boek vijf. Van de rest heb ik genoten en dit boek was weer erg spannend. Meerdere keren vreesde ik voor de levens van geliefde karakters.
In de laatste twee dagen van 2020 las ik het laatste boek van de serie City of Heavenly Fire. Het laatste boek was spannend en ik zat echt vanaf het begin op het puntje van mijn stoel. Er was een ding waar ik mij enorm aan stoorde. Ik heb het over de nieuwe karakters die in hoofdstuk 1 werden geïntroduceerd. Waarom? Waarom introduceer je nieuwe karakters in het laatste boek? En dan nog Point of View karakters ook! Als ik ergens een hekel aan heb dan is dat het wel. De nieuwe karakters waren ineens ook heel belangrijk. Persoonlijk vond ik ze super irritant. Ze hadden voor mijn gevoel ook niets in te brengen in het verhaal behalve belangrijke informatie geven die de hoofdpersonages nodig hadden om de slechterik uit te schakelen. Iedere keer als Clary informatie nodig had of niet wist wat ze moest doen, kwamen de nieuwe karakters langs die dan toevallig net wisten wat er moest gebeuren of net een opmerking maakte die ervoor zorgde dat Clary op het juiste idee kwam. Wat ook enorm stoorde was dat ze steeds een POV kregen op momenten dat het heel spannend was en je vreesde voor het leven van je geliefde karakters. Ik vond ze vervelend en snapte hun doel niet in het verhaal. Ik had heel erg het gevoel dat andere karakters die je al hebt leren kennen in de vorige vijf delen, ook deze rol op zich hadden kunnen nemen. Door hun POV hoofdstukken en alinea's breng je minder tijd door met bijfiguren als Magnus, wat ik zelf erg jammer vond. Maar goed dit was mijn enige minpunt aan het boek en als dit er niet in had gezeten, had ik het boek veel beter gevonden. Het was gewoon erg jammer dat dit door het hele boek verspreid zat en voor mij vaak de spanning uit het verhaal haalde. Ik wil nog wel even kwijt dat de humor in dit boek echt weer on point was!

Al met al vond ik het een hele leuke serie om te lezen en heb ik er echt van genoten, vooral van de laatste 4. Ik begrijp heel goed waarom deze serie zoveel betekent voor heel veel mensen. Ik twijfel eerlijk gezegd of het een nieuwe favoriet is. Ik vond het heel erg leuk en zal de boeken zeker niet weg doen en de serie raad ik iedereen aan. Het is een goede serie en ieder boek is beter geschreven dan het boek ervoor. Je merkt echt dat de schrijfstijl van de schrijfster verbetert. Het is een vlotte schrijfstijl en het tempo van het verhaal ligt hoog bijna in alle boeken erg hoog.
Voor mij heeft deze serie ervoor gezorgd dat ik meer boeken van deze schrijfster zal oppakken en ik kan niet wachten om weer te duiken in de Shadowhunter wereld met Chain of Gold.

Ik raad deze serie zeker aan als je van young adult fantasie boeken houdt en als je het leuk vind om urban fantasie te lezen. Het is ook een serie met veel humor en spanning. De wereld waar het verhaal zich in afspeelt is interessant en zit vol magische wezens die met elkaar proberen samen te werken. Als je hiervan houdt raad ik het zeker aan.

Heb jij deze serie gelezen of wil jij deze serie gaan lezen? Laat het mij weten in de reacties hieronder!

City of Bones     ★★★ (3,5 sterren)
City of Ashes     ★★★