Blood & Honey - Review

woensdag 24 februari 2021

“Ask me no questions, mon amour , and I shall tell you no lies.”

Lou en Reid hebben elkaar weer gevonden en worden van alle kanten achternagezeten. De heksen, kerk en het koninkrijk doen er alles aan om ze te vinden. Ze moeten er van alles aan doen om niet gevangen genomen te worden en het begint erop te lijken dat hun geluk en tijd niet langer meer aan hun kant staan.

Geschreven door: Shelby Mahurin
Genre: young adult, fantasie
Serie: Serpent & Dove
Deel: 2/3
Aantal pagina's: 528
Verkrijgbaar in: paperback, hardcover, e-book, luisterboek

Om te beginnen wil ik graag kwijt dat ik verrast was door dit boek. Ik had het boek gepreorderd, maar de levering duurde iets langer waardoor ik het later kreeg. Hierdoor waren er al veel reviews op onder andere Goodreads verschenen over het boek en veel fans van het eerste deel waren teleurgesteld. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hierdoor het lezen van dit boek heb uitgesteld. Maar aangezien het laatste deel dit jaar uitkomt, besloot ik het boek toch te lezen. Ik heb er van genoten! Ik vond het leuk en spannend en ben eerlijk gezegd verbaasd over de reviews die ik in eerste instantie gelezen had. Deze review zal ik verder beschrijven in plus en minpunten van het boek.

🐍De spanning in dit boek is hoog! Onze geliefde karakters zijn na de gebeurtenissen van het eerste boek op de vlucht voor heel veel verschillende groepen. Ze worden continue achter nagezeten en moeten enorm oppassen wat ze doen en waar ze heen gaan. Dit zorgt voor veel spannende momenten waarop het bijna of helemaal fout gaat. Er wordt een poging gedaan het kwaad uit te schakelen, maar voor ze dit kunnen doen moeten ze bondgenoten zien te vinden. Dit alles gaat niet gemakkelijk en er zijn veel momenten waarop de spanning te snijden is. Ik zat eerlijk gezegd de hele tijd op het puntje van mijn stoel en kon het boek moeilijk wegleggen om ook maar iets te anders te doen.
🐍The Stakes are High. Onze karakters komen vaak enorm in gevaar en soms gaat dit ook echt mis. Hierdoor vrees je continue voor het leven van de karakters, omdat ze ook daadwerkelijk doodgaan. Dit zorgt ervoor dat de spanning hoog blijft en je iedere keer toch benauwd bent of ze het er met hun leven van af zullen brengen.
Dit geldt alleen voor de bijfiguren en niet voor de hoofdpersonen. Lou heeft zoals we weten vanuit het eerste deel de kracht om te genezen. Dit gebruikt ze vaak vooral voor haar geliefde Reid. Het enige nadeel hieraan is dat als een van hen in gevaar komt, je bijna altijd wel zeker bent dat ze het er in leven van af brengen. Maar toch is het zo geschreven dat je ook over hun leven in angst zit.
🐍De humor in dit boek is ook weer geweldig. Door de reis die de karakters samen maken leren we niet alleen de hoofdpersonen beter kennen, maar ook de bijfiguren. Zij zorgen vaak voor een vrolijke noot in de duistere tijden. Dit maakt het boek soms wat luchtiger om te lezen en niet zo somber als de momenten die ze soms meemaken. Er zitten vele grappige scenes in.
🐍Doordat de bijfiguren een grote rol krijgen in dit boek en zich met van alles bemoeien, leren we ze steeds beter kennen. We leren meer over hun achtergrond verhalen en begrijpen hierdoor de karakters beter. Ook zorgt dit voor meer diepgang in de ontwikkeling van alle karakters in het boek. De vriendschappen worden steeds hechter en dit zorgt niet alleen voor leuke, maar ook ontroerende momenten. Doordat je ze ook steeds beter leert kennen, maak je je ook steeds meer zorgen als ze in gevaar komen, wat weer mee helpt in de spanning van het boek.
🐍De wereld waarin het verhaal zich afspeelt wordt in dit boek vergroot. Door het reizen van de karakters leren we nieuwe plaatsen kennen, nieuwe mensen en nieuwe culturen. Zo komen we in aanraking met weerwolven, circusartiesten en bloedheksen. Dit alles maakt de wereld groter en interessanter om over te lezen.

🐍Het verhaal is niet veel verder gekomen. Dit had ik eerlijk gezegd niet direct door tijdens het lezen of toen ik het boek net uit had. Het was zo spannend, dat het mij ontglipte. Maar de dagen erna voor ik begon met het schrijven van deze review,  kwam het steeds meer tot mijn besef dat het verhaal niet echt gevorderd was. Ze zijn eigenlijk aan het einde van het boek weer op hetzelfde punt als aan het einde van het eerste deel. Het enige verschil is dat Reid wat meer tijd heeft gehad om te accepteren dat hij ook een heks is en de relatie tussen Lou en Reid is alleen maar versterkt door de problemen die ze tegen kwamen in dit boek. Ook zijn er belangrijke bondgenoten gevonden in de strijd tegen het kwaad. Maar verder dan dat is er qua vordering van het verhaal niet veel gebeurd. Niet dat het een saai verhaal is, want er gebeurd juist super veel in het boek, maar ik bedoel dan vooral de problemen die ze moesten oplossen na het eerste deel, daar is weinig schot in gekomen. Blood & Honey leidt helaas onder welbekende middle book syndroom. Het tweede boek waarin niet veel relevants gebeurd voor het verhaal. Het is heel erg jammer dat ze van deze duologie een trilogie hebben gemaakt. Qua verhaal zou het super sterk zijn als het opgesplitst zou zijn in twee delen, in plaats van drie. Ik snap dat het meer geld oplevert, maar het zorgt er ook voor dat het verhaal onnodig gerekt wordt en dat is gewoon weg zonde.
🐍Communicatie is de reden waarom alles zo verloopt. Of liever gezegd het ontbreken van communicatie en het luisteren naar elkaar als er wel gesproken wordt. De twee hoofdpersonen Reid en Lou praten totaal niet met elkaar over de problemen die ze hebben of die ze tegen zullen komen. Als ze wel met elkaar praten, dan luisteren ze niet. Hierdoor is er enorm veel miscommunicatie waarbij karakters de verkeerde dingen doen, waardoor er dingen misgaan en ze in de problemen raken. Het is best frustrerend als lezer doordat wij wel beide karakters volgen en dus weten wanneer er belangrijke dingen niet worden doorverteld. Dit alles gebeurd steeds onder het idee van het beschermen van je geliefde en ze niet tot last willen zijn. Het komt enorm vaak voor waardoor ik kan begrijpen dat sommige lezers zich hier enorm aan storen. Zelf begon ik mij er pas aan te ergeren aan het einde van het boek, waardoor mijn ergernis niet lang duurde. Ik had er niet niet veel problemen mee aangezien het vaak voor komt in boeken, maar aan het einde was het toch wel vervelend. Aangezien de dood van een geliefd karakter voorkomen had kunnen worden door enkel en alleen met elkaar te communiceren en naar elkaar te luisteren.

Blood & Honey         ★★★★

Wat vind jij van dit boek? Heb je het al gelezen of ben je het nog van plan te lezen? Laat het mij weten in de reacties hieronder!