So This is Love - Review

woensdag 17 februari 2021

“If I just have one dance... even if it's by myself, I'll be happy. I just want to remember what it's like to be free, to spin round and round under the moonlight.”

Een van de boeken die ik deze maand graag wilde lezen was So This is Love geschreven door Elizabeth Lim. Het is een van de boeken uit de Twisted Tale serie van Disney, waarin de bekende klassieke verhalen een twist krijgen.

Dit boek is een hervertelling van het klassieke Disney verhaal Assepoester. Het richt zich op de vraag; Wat als Assepoester nooit het glazenmuiltje heeft gepast?
Assepoester besluit dat ze het niet langer meer vol kan houden bij haar stiefmoeder en gaat in het kasteel werken als naaister. Hier wordt ze een getuige van een complot om de koning en prins af te zetten. Ze besluit om er alles aan te doen dit te voorkomen.

Geschreven door: Elizabeth Lim
Genre: young adult, fantasie, hervertelling
Serie: Twisted Tales
Deel: losstaande delen, hervertelling van klassieke Disney verhalen
Aantal pagina's: 416
Verkrijgbaar in: paperback, hardcover, e-book, luisterboek

Voor ik begon met het lezen van het boek was ik eerlijk gezegd een beetje sceptische. Ik verwachtte niet dat ik het leuk zou vinden, aangezien Assepoester mijn minst favoriete film is van de Disney klassiekers. Maar dit boek heeft mij echt enorm verrast. Het was veel leuker om te lezen dan ik had gedacht en ik heb het boek in een zitting uitgelezen! Het is een boek voor jong en oud en ik vind het oprecht jammer dat het niet vertaald wordt naar het Nederlands.

๐Ÿ‘‘ Wat ik heel goed vond aan dit boek is de sfeer van het verhaal. Het verhaal heeft de sfeer van de film compleet gevangen en zet deze voort. Alles is heel trouw naar hoe het weergeven is in de film, beschrijvingen van karakters en plaatsen die in de film getoond worden hebben dezelfde sfeer en karakter in het boek. Hierdoor zag ik tijdens het lezen alles levendig voor me en had je echt het gevoel dat het verhaal voortgezet werd in het boek.
๐Ÿ‘‘ Het was heel fijn om te lezen dat Assepoester qua karakter groeide in het boek. In het begin is ze net als in de film timide en doet ze alles wat haar gezegd worden zonder klagen. In het boek weet ze zich eindelijk te verzetten tegen haar stiefmoeder en stiefzussen en vanaf dat moment lijkt ze de wereld anders te zien. Ze wordt qua karakter steeds sterker en durft voor zichzelf om te komen en risico's te nemen. Ik moet wel bekennen dat deze ontwikkeling heel snel gaat en bijna plotseling plaats vind. Maar het maakte haar wel leuker om te volgen als hoofdpersoon.
๐Ÿ‘‘ De bijfiguren in het verhaal waren leuk en met name de zus van de koning sprong er voor mij echt uit. Ze was een vrolijke en komische nood in het verhaal. Ze leek vele regels aan haar laars te lappen en overal voor in te zijn. Haar rol in het verhaal was groter dan ik aan het begin had verwacht, hoewel ze aan het einde van het verhaal een minder grotere rol speelde. Wat ik zelf wel weer jammer vond.

Eerlijk gezegd ondervond ik geen minpunten tijdens het lezen van het boek. Het is een leuk boek, maar zeker niet perfect. Maar dat probeert het ook niet te zijn. Het is een heerlijk boek om te lezen als je iets zoetsappigs en sprookjes achtigs wilt. Toch benoem ik hieronder een aantal punten die andere lezers misschien kunnen zien als een reden om het boek niet leuk te vinden of niet te willen lezen.
๐Ÿ‘‘ Het verhaal is enorm voorspelbaar. Ik zal hier niet in details treden, uit angst dat ik te veel zal spoilen, maar het verhaal is erg voorspelbaar. Vanaf het begin weet je eigenlijk wel hoe het zal aflopen. Het zorgt er ook voor dat de karakters in het boek nooit echt in gevaar zijn en de spanning ook niet echt oploopt of voelbaar is.
๐Ÿ‘‘De meeste Twisted Tale boeken zorgen voor een grote twist waardoor het verhaal van onze geliefde klassiekers heel anders verloopt dan wij kennen. Dit verhaal heeft zeker een twist, maar wijkt weinig af van het originele verhaal dat wij kennen. Er gebeurd ook niet super veel dat het verhaal totaal anders loopt, zoals in sommige boeken van de serie. Er is een groot obstakel dat Assepoester moet overwinnen om haar prins te krijgen, maar gelijktijdig is het vrij makkelijk op te lossen en lijkt het probleem groter gemaakt te worden dan het daadwerkelijk is. Communicatie is ver te zoeken in het boek waardoor problemen gerekt worden.
๐Ÿ‘‘ De liefde tussen de prins en Assepoester lijkt in het begin meer aandacht te krijgen. Bij het bal hebben ze een conversatie wat lijd tot de aantrekkingskracht tussen de twee. De groei van hun liefde in het boek wordt totaal niet beschreven of verder ontwikkeld. Het rust volledig op de welbekende instant love, het direct totaal verliefd zijn op elkaar na een ontmoeting. Dit was het enige punt wat ik zelf oprecht jammer vond dat niet verder verkend werd in het boek. Ik hoopte oprecht dat de liefde tussen de twee meer diepgang zou krijgen en beter opgebouwd zou worden. Vooral in een boek van 416 pagina's zou je verwachten dat er genoeg ruimte hier voor zou zijn.

Al met al was het een heel leuk verhaal om te lezen. De schrijfstijl is zoals ik verwachtte van Elizabeth Lim, vlot en pakkend, het zorgt ervoor dat je snel het verhaal wordt ingezogen en er doorheen lijkt te vliegen. Het is zeker niet perfect en neigt meer naar de jongere leeftijdsgrens van de young adult genre. Het is gewoon een heerlijk boek om even tussen door de 'zwaardere' boeken te lezen.

So This is Love    ★★★★ (3,5 sterren)