Spinning Silver Review

woensdag 10 februari 2021

“But the world I wanted wasn't the world I lived in, and if I would do nothing until I could repair every terrible thing at once, I would do nothing forever.”

Spinning Silver, of in het Nederlands Zilvergaren, is een mooie hervertelling van het sprookje Repelsteeltje. Miryem is de dochter en kleindochter van geldschieters, maar het onvermogen van haar vader om zijn schulden te innen heeft zijn familie op de rand van armoede gebracht. Miryem neemt het heft in eigen handen en besluit zelf de schulden te gaan innen en het werk van haar vader over te nemen. Hiervoor moet ze haar hart verharden om te krijgen wat ze verschuldigd is, al gauw krijgt ze de reputatie dat ze zilver in goud kan veranderen.
Haar reputatie wordt ook gehoord door de koning van de Staryk, grimmige schepsels die meer van ijs dan vlees lijken. Miryems lot wordt gewoven met dat van twee koninkrijken. Ze komt voor een onmogelijke opdracht te staan om haar eigen koninkrijk en dat van de Staryk te redden zonder er een op te offeren, maar of dit haar lukt? Ze krijgt hulp van twee onwaarschijnlijke bondgenoten en samen moeten ze de strijd aan.

Geschreven door: Naomi Novik
Genre: volwassen fantasie, hervertelling
Aantal pagina's: 480
Verkrijgbaar in: hardcover, paperback, luisterboek, e-book, Nederlands: Zilvergaren
Format waarin ik het gelezen heb: e-book

⛄ De schrijfstijl van dit boek is heel erg mooi. Je wordt vanaf het begin direct het verhaal ingetrokken. Het verhaal speelt zich op een rustig tempo af en geeft je daardoor genoeg ruimte om alles goed in jezelf op te nemen. Het is geschreven als een sprookje en zo voelt het ook aan tijdens het lezen. Dit vond ik zelf erg mooi aangezien het verhaal gebaseerd is op een sprookje en dat voel je ook terug tijdens het lezen. Het is in de ik-vorm geschreven, wat ik zelf prettig vind om te lezen doordat je hierdoor de karakters erg goed leert kennen. Je bent echt in het hoofd van de personages en begrijpt daardoor goed waarom ze bepaalde dingen doen en het geeft je de kans om beter met ze mee te leven.
⛄De sfeer in het boek is letterlijk voelbaar. Dit boek is perfect voor het weer zoals deze week, koud vriezend sneeuwachtig weer. Het perfecte boek om te lezen onder een deken met een warme kop chocolade melk. Het verhaal speelt zich af in Rusland tijdens de winter en dit is gewoon voelbaar. Naomi Novik schrijft heel beeldend waardoor je alles goed voor je kan zien, maar ook de koud kan voelen die de karakters doorstaan. Het is enorm sfeervol geschreven en dit vond ik een van de grootste pluspunten van het boek.
⛄Een van de hoofdpersonages, of misschien de belangrijkste die je volgt is Miryem, de dochter van de geldwoekeraar. Ik vond haar helemaal geweldig. Ze was slim, sterk, kwam voor zichzelf en haar familie op, deed alles wat ze kon om haar familie te helpen en was rechtvaardig. Ik begreep haar volkomen en vond het geweldig om haar te leren kennen en over haar te lezen. Ze maakt zoveel mee in dit boek. Het boek begint en eindigt met haar en zij staat echt centraal in het verhaal. Ze is echt een van mijn nieuwe favoriete karakters en het liefst had ik gezien dat het hele boek uit haar perspectief was geschreven. Ik vond zelf dat haar verhaallijn het meest interessants was om te volgen en ze maakt een geweldige karakterontwikkeling mee. Dat laatste geld zeker niet alleen voor haar. De karakters in dit boek, zijn allemaal heel goed beschreven en zeker de drie vrouwen die je vanaf het begin al volgt groeien enorm in het verhaal.
⛄Het einde😍Ohhh het einde was zo mooi! Zodra ik het uit  had, wilde ik het gelijk opnieuw lezen, zodat ik het einde van het boek opnieuw kon meemaken. Het was heel mooi beschreven, ontroerend en persoonlijk vond ik ook onverwachts. Meer durf ik er niet over te zeggen in verband met Spoilers. Echt perfect voor dit boek een heerlijk cozy warm einde. Na al die vrieskoud, gewoon weg perfect.

⛄De format van het boek is echt het grootste minpunt. Meestal stoor ik me totaal niet aan hoe een boek vormgegeven is, maar dit boek is echt bijna chaotische en storend vormgegeven. Je volgt behoorlijk veel karakters, zes in totaal, waarvan vier vrouwen en twee mannen. Persoonlijk vind ik dit erg veel karakters voor een opzichzelfstaand boek van maar 480 pagina's. Alle perspectieven zijn in de ik-vorm geschreven. Wat ik totaal niet erg vond. Mijn grootste probleem was de wisseling tussen de verschillende personages. Je wisselt iedere keer na een witregel zonder waarschuwing. Er staat geen naam bij, geen waarschuwing, helemaal niets. In een hoofdstuk van ongeveer 12 pagina's wissel je soms wel vier keer of meer van perspectief. Dit komt erg vaak voor, op zich niet erg, maar wat ik vooral verwarrend vond was dat er geen naam bij stond. Ik had serieus soms een paar regels nodig voor ik wist wie ik nu volgde. Het hielp ook niet dat er zoveel vrouwen in het boek gevolgd worden, hierdoor werd het best lastig om snel te ontdekken wie je volgde na een witregel.
⛄Doorgaand op de hoeveelheid karakters die je volgde, is mijn volgde punt wat ik minder leuk vond, dat je soms erg vaak wisselde van perspectief in een hoofdstuk. Soms had je letterlijk maar ander halve pagina per persoon. Hierdoor werd ik vaker uit het verhaal getrokken dan ik eigenlijk zou willen. Steeds als je er lekker in zat wisselde je van perspectief en zat je ergens anders in het verhaal, bij iemand anders. Dit vond ik vooral storend in het midden van het boek. Zowel aan het begin als het einde van het boek, komt de wisseling tussen de karakters iets minder snel voor.

Al met al vond ik het boek echt geweldig en heeft het mij verbaasd. Ik ging dit boek in met een tegenstrijdig gevoel en het idee dat ik het waarschijnlijk niets zou vinden. Het tegenovergestelde is waar. Dit is echt een van mijn  nieuwe favoriete boeken en ik wil het dolgraag toevoegen aan mijn collectie, zodat ik het de volgende winter opnieuw kan lezen. Het is meeslepend, spannend, zit vol politiek en verraad, maar ook overlevingsdrang en familieliefde. Als deze elementen je aanspreken, raad ik dit boek absoluut aan!

Mijn Goodreads Beoordeling

Spinning Silver             ★★★★

Is dit een boek wat je zou willen lezen? Heb je dit boek al gelezen? Laat het mij weten in de reacties hieronder!