The Cursebreakers serie - Review

maandag 22 februari 2021

“Failure isn't absolute, just because you couldn't save everyone doesn't mean you didn't save anyone.”

The Cursebreakers serie is een hervertelling van het welbekende sprookje Belle en het Beest. Het eerste deel volgt Rhen en Harper. Rhen is de kroonprins van het magische land Emberfall. Hij is betoverd door een tovenares en daardoor gedoemd de herfst van zijn achttiende verjaardag steeds weer opnieuw te beleven. Zolang de vloek niet verbroken wordt, verandert hij iedere keer aan het einde van de herfst in een vreselijk beest dat van alles verslind wat hij op zijn weg tegenkomt. Hij is wanhopig op zoek naar zijn ware liefde, want alleen zij kan de vloek verbreken. .
In onze wereld, woont Harper, zij heeft geen makkelijk bestaan. Ze is arm en moet er alles aan doen om te overleven, terwijl ze zorgt voor haar doodzieke moeder. Door onverwachte omstandigheden belandt Harper in Emberfall en wordt ze zonder dat ze dat wilt betrokken bij de vloek van Rhen.

Geschreven door: Brigid Kemmerer
Genre: young adult, fantasie, hervertelling
Serie: The Cursebreakers
Aantal delen: 3
Aantal pagina's: Deel 1 484, Deel 2 450, Deel 3 416
Verkrijgbaar in: paperback, hardcover, e-book, luisterboek

Mijn Goodreads Beoordelingen

1. A Curse so Dark and Lonely               ★★★★★
2. A Heart so Fierce and Broken             ★★★
3. A Vow so Bold and Deadly                 ★★★★

Wat vind ik van de serie?

Het eerste deel in de serie, A Curse So Dark and Lonely, is absoluut mijn favoriet van de trilogie. Het verhaal is super sterk en goed beschreven. De karakters hebben humor, zijn fascinerend en zorgen ervoor dat je van ze gaat houden. Vooral Harper is een sterke verschijning die met veel moeilijkheden kampt, niet alleen op het thuisfront, maar ook fysiek. Ze is hierdoor een heel sterk karakter, omdat dit haar kracht geeft ongelooflijke dingen te kunnen doen. De romantiek in dit boek wordt langzaam opgebouwd, wat altijd mijn voorkeur heeft en er is geen sprake van directe aantrekkingskracht tussen Rhen en Harper. Het duurt zelfs een tijdje voor ze überhaupt samen willen werken.
Het verhaal is een mooie en originele hervertelling van het Belle en het Beest sprookje.
De schrijfstijl is open, makkelijk toe gangbaar, iets meer gericht op de jongere kant van de Young Adult genre en vertelt het verhaal is een snel tempo. Er zijn hierdoor wel weinig momenten waarop we wat details krijgen van de wereld waarin het zich afspeelt. De ontwikkeling van de wereld is ver te zoeken in het eerste deel. Dit is juist wat in het tweede deel, A Heart so Fierce and Broken, veel meer aanbod komt. Dit komt ook doordat dit tweede deel meer een reisverhaal is waarin we twee nieuwe hoofdpersonen volgen die Emberfall verlaten en naar het naburige land trekken. Grey en Lia Mara zijn totaal andere karakters dan we in het eerste boek volgde en dit was ook mijn grootste probleem met het boek. Om te beginnen wordt je misleid door de samenvatting die je leest op de omslag van het boek. Dit doet je geloven dat we in het boek Grey en Harper volgen, maar helaas heeft Harper ongeveer maar 3 hoofdstukken als perspectief. Grey leerde je al kennen in het eerste deel en persoonlijk leek het mij ook wel interessant om het verhaal vanuit zijn perspectief te lezen. Dat was ook zo, maar Lia Mara was voor mij een probleem. Haar karakter vond ik storend en ik had het gevoel tijdens het lezen van dit deel dat ze het verhaal alleen maar rekte. Na het lezen van het derde deel vond ik ook dat mijn vermoedde bevestigd werd. Ze had gelukkig geen groot aandeel in het derde deel van het boek en al helemaal niet in de finale. Haar karakter ontwikkeld zich ook het minst en blijft eigenlijk een beetje hetzelfde. Steeds als ze lijkt te groeien, krijgt ze een terugval, waardoor ik haar alleen maar als irritant element in een hele leuke serie zag.
In dit tweede deel neemt het verhaal ook een wending die ik zelf niet zag aankomen. Het was vrij onverwachts en op dat moment vond ik het echt niet leuk. Na het lezen van het derde deel heb ik echt het gevoel dat het tweede boek gemakkelijk uit de serie weggelaten had kunnen zijn. Het voelt een beetje aan alsof dit boek lijdt aan middle book syndroom en de serie was denk ik helemaal perfect geweest als het een duologie was in plaats van een trilogie.
Het laatste boek in de serie, A Vow So Bold and Deadly, was een stuk leuker dan ik had gedacht. Ik irriteerde me nog steeds aan Lia Mara, maar gelukkig kwam ze niet super veel voor en lag de nadruk van het verhaal weer op Harper en Rhen. In dit boek kwamen ook de Belle en het Beest elementen van het sprookje weer terug en het voelde alsof dit boek de sfeer van het eerste deel weer tot leven bracht. Ik genoot van het einde, wat super spannend was. Het enige wat als nadelig gezien kan worden en misschien zelf een beetje te ongeloofwaardig is de kracht die de hoofdpersonen hebben om wonden gemakkelijk te laten genezen. Hierdoor zijn de gevaren waarin de hoofdpersonen verkeren, eigenlijk nooit echt gevaarlijk. Pas aan het einde van het boek, lijkt het de verkeerde kant op te gaan.
Dit boek is een hele mooie conclusie van de trilogie en persoonlijk had ik liever gezien dat het verhaallijn met Lia Mara weg gehaald werd uit de boeken en het een super sterke duologie zou zijn. Ik denk wel dat ik de serie als ik het voor de tweede ik zal lezen het een stuk leuker zal vinden. Dit komt omdat ik nu weet wat ik kan verwachten en dat vooral het tweede boek niet loopt zoals ik had vermoed. Ik kan hierdoor niet meer teleurgesteld raken en dit zal er ongetwijfeld voor zorgen dat ik er meer van geniet, want het is echt een hele leuke serie die ik graag nog eens zou willen lezen.

Al met al is het een super leuke, spannende, magische en komische serie. Er zit veel humor in die de donkere momenten in het verhaal minder duister maken. Het is zeker een aanrader als je van fantasie houdt en al helemaal als je dol bent op Belle en het Beest.
Ik zou dit boek ook zeker aanrader aan jonge lezers die net beginnen met de Young Adult genre. Het is niet te complex en de nadruk ligt vooral op karakter ontwikkeling, dan op het bouwen van een magische wereld.

Wat vind jij van deze serie? Is het een serie dat je graag zou lezen of heb je deze al gelezen? Laat het met weten in de reacties hieronder!