A Game of Thrones Review

woensdag 17 maart 2021

“When you play a game of thrones you win or you die.”

Ver voorbij de machtige ijsmuur die de noordgrens van het koninkrijk sinds mensenheugenis beschermt, roert zich een lang vergeten vijand. Maar ieders blik is naar het zuiden gericht, naar het hof waar de machtige Lannisters sterke spelers zijn. Immers, de macht van de koning is tanende, zijn Hand is onder verdachte omstandigheden aan zijn eind gekomen, velen zijn uit op eigen gewin.
Toch zijn er nog trouwe onderdanen. De Straks van Winterfell bijvoorbeeld, hard en onverzettelijk als hun bevroren domein. Als de koning Eddard Stak tegen diens zin benoemt tot zijn nieuwe Hand, worden zowel hij als zijn familie betrokken bij de meest omvattende machtsstrijd ooit het levensgevaarlijke spel de tronen.

Geschreven door: George R.R. Martin
Genre: volwassen fantasie
Serie: Het Lied van IJs en Vuur (Song of Ice and Fire)
Deel: 1/7
Aantal pagina's: 746
Verkrijgbaar in: paperback, hardcover, e-book, luisterboek, Nederlands
Ik heb gelezen in: Nederlandse hardcover

Dit boek vind ik helemaal geweldig. De review die ik hiervoor ga schrijven zal dan ook een behoorlijk positief zijn. Ik verdeel het weer in plus- en minpunten. Hoewel ik zelf echt geen minpunten ondervind bij het lezen van dit boek. Ik heb er wel een paar beschreven die voor andere mensen als minpunten gezien zouden kunnen worden.

🐺 De schrijfstijl van George R.R. Martin is echt heerlijk om te lezen. Het is vlot, zorgt voor een hoog tempo in het verhaal en geeft genoeg, maar niet te veel, details over de wereld en de karakters die we volgen. Het is enorm karakter gedreven geschreven en de focus ligt wat minder op de wereld, maar dit komt wel degelijk aanbod en wordt nog steeds uitgebreid behandeld.
🐺 De wereld is heerlijk complex en je leert het kennen door de karakters. George beschrijft de wereld niet in pagina lange stukken tekst vol details hoe alles zit en eruit ziet. Je leert vooral veel van de karakters, door de plekken die zij bezoeken, de dingen die zij lezen en de informatie die zij krijgen en vinden. Dit is mijn favoriete manier van het ontdekken van een wereld, door de karakters en niet doordat het je vertelt wordt door de schrijver. Hierdoor heb je het idee dat je op dezelfde hoogt bent als de karakters en net zoveel weet als zij.
🐺 De karakers zijn allemaal complex en anders van elkaar. Ze hebben allemaal hun eigen achtergrond verhaal, hun eigen missie en drijfveer. In dit boek leer je 8 karakters heel goed kennen en volg je 9 verschillende perspectieven. Doordat je zoveel afwisselt en veel karakters hun eigen hoofdstukken hebben, leer je ze goed kennen en voelen ze bijna echt aan. Geen een karakter is goed en geen een is er slecht. Alles wat ze doen, heeft bepaalde redenen en deze worden allemaal belicht. Hierdoor begrijp je de karakters ook erg goed en snap je waar ze vandaan komen ook al doen ze gruwelijke dingen. George is heel erg goed in het ervoor zorgen dat je zelfs begrip en medeleven voelt voor de meest vreselijke karakters.
🐺 Het verhaal is heerlijk complex en zit vol twisten en onverwachte gebeurtenissen. Ook al is dit het eerste boek van een serie en worden we aan van alles voorgesteld en wordt het verhaal opgezet, gebeurt er super veel in dit boek. Het is absoluut niet saai en je valt van de ene in de andere gebeurtenis, die op veel karakters een impact hebben. Levens worden totaal op hun kop gezet en het zit vol politieke intriges en het is een heftige bloederige strijd om de troon. Ik vind het heerlijk.
Ook al ken ik het verhaal heel goed, toch heb ik echt genoten van deze herlezing. Er waren veel details wat ik of vergeten was of wat mij niet opgevallen was tijdens de eerste keer dat ik het boek las. Wat mij vooral enorm opviel in deze herlezing waren de kleine hints naar gebeurtenissen die nog moeten komen. Dat vond ik echt geweldig om te ontdekken.

🐺 De wereld is enorm groot. Zelf vind ik dit geweldig, maar ik kan mij voorstellen dat dit voor andere gezien wordt als een minpunt aan het boek. Het is zo groot, gedetailleerd en dit zorgt ervoor dat het behoorlijk complex is. Er wordt van alles benoemd en beschreven tot in details. Je leert in het eerste deel al heel veel over de magie, verschillende huizen, het land, de cultuur, de verschillende talen en er wordt hele veel gedaan aan voorschaduwen van gebeurtenissen die nog moeten komen. Daarnaast krijg je ook veel informatie over de geschiedenis van de wereld.
Kortom de informatie die krijgt is erg veel en hierop wordt verder geborduurd in de serie, met andere woorden je zal dit wel moeten onthouden. Hoewel je hiermee ook wel geholpen wordt in de vervolg delen en de informatie die je achterin het boek kan vinden.
🐺 Het stikt van de karakters in dit boek. Ieder hoofdstuk wissel je van perspectief, hierdoor leer je de karakters super goed kennen, maar het zijn er dan ook enorm veel. Zelf vind ik dit absoluut geweldig, maar voor sommige lezers is dit te veel. Ieder karakter heeft zijn eigen verhaal en alle verhalen komen wel degelijk samen, maar het zorgt er wel voor dat je goed moet opletten en het verhaal complex maakt. In dit boek volgen we maar liefs negen karakters. Dit aantal zal alleen maar groeien per boek, er zullen er ook wat afvallen, maar het aantal is en blijft groot. Als je niet houdt van verschillende perspectieven en veel karakters in een boek of een serie, dan raad ik je dit boek echt niet aan.

Het Spel der Tronen       ★★★★★

Wat vind jij van mijn review? Heb je het boek gelezen, zoja wat vind je ervan? Heb je de serie gezien en zou je de boeken willen lezen? Laat het mij weten in de reacties hieronder!