Ash Princess Review

woensdag 10 maart 2021

“Maybe they have broken you, but you are a sharper weapon because of it. And it is time to strike.”

In het boek volg je Theodosia, erfgenaam van de troon van Astrea. Nadat Kalovaxiërs het land hebben veroverd, de Kaiser op de troon hebben gezet en Theodosia's moeder voor haar ogen toen ze zes was werd vermoord, worden de oorspronkelijke bewoners van Astrea geterroriseerd. Ze worden gebruikt als slaven en werken in de mijnen. Ze worden met een harde hand door de Kaiser onder druk gezet en iedereen die in opstand komt wordt samen met zijn handlangers vermoord en Theodosia wordt daarvoor publieke gestraft door stok- of zweepslagen.
Theodosia leven is enorm verandert na de dood van haar moeder. Ze leeft aan het hof en dankzij de genade van de Kaiser. Ze wordt steeds als een voorbeeld gebruikt voor haar volk en wordt verder door bijna iedereen aan het hof genegeerd en belachelijk gemaakt. Als ze echter ineens in aanraking komt met rebellen die geleid worden door een oude bekende, raakt ze verstrikt in politiekintriges, verraad, vragen over loyaliteit en is zij de enige kans om Astrea te redden.

Geschreven door: Laura Sebastian
Genre: young adult fantasie
Serie: Ash Princess Trilogy
Deel: 1/3
Aantal pagina's: 432
Verkrijgbaar in: paperback, hardcover, e-book, luisterboek, Nederlands
Ik heb gelezen in: paperback, Nederlands

Wat een boek! Het was zo vreselijk spannend, dat ik het in een dag heb uit gelezen. Het boek greep mij vanaf de eerste pagina en ik had echt moeite om het neer te leggen.
Deze review verdeel ik net zoals altijd weer in plus- en minpunten.

👑 Het verhaal is de grootste pluspunt van het boek. Het is spannend, verslavend, zit vol politieke intriges, verraad en je wordt echt meegesleept in een strijd om de troon. Er gebeurd zoveel en zoveel dingen die Theodoasia (Theo) moet doen zijn gevaarlijk. Dat je echt meerde keren voor haar leven vreest of dat van de mensen om haar heen. Ik heb vanaf het begin tot het einde op het puntje van mijn stoel gezeten en kon het boek niet wegleggen. Het verhaal bleef in mijn hoofd rondspoken en ik wilde weten of ze zich uit de lastige situaties kon halen.
Het is geen verhaal vol actie en veldslagen. Het is echt een heel politiek verhaal waarin complotten gesmeed worden en mensen elkaar vertrouwen of elkaar verraden. Er wordt veel geplot en bedrogen en dit maakt het zo vreselijk spannend en verslavend.
👑 Theo was ronduit mijn favoriete karakter van het boek. Het hele verhaal wordt vanuit haar perspectief beschreven waardoor je echt goed begrijpt in wat voor situatie zij zit. Ze heeft het enorm moeilijk met het verraden van mensen aan het hof bij wie ze sinds haar zesde woont, ook al zijn dit de mensen die haar volk hebben aangevallen en een oorzaak zijn voor de dood van haar moeder. Ze is met sommige opgegroeid en worstelt met een belangrijke vriendschap. De keuzes die ze moet maken zijn vreselijk en je wordt echt in dat proces meegenomen. Je begrijpt volledig waar ze vandaan komt met haar angst, loyaliteit en tweestrijd. Ze is ongelooflijk dapper en ondergaat alle gruwelijkheden aan het hof met opgeheven hoofd. Het is echt gruwelijk wat ze haar allemaal aandoen, het geweld wordt tot in de details beschreven en doordat het Theo wordt aangedaan wordt je als lezer ook meegenomen door de pijn die ze lijd.
Vooral de karakters van het hof zijn goed uitgewerkt en sommige zijn enorm wreed. Cress is een lieve meid, die Theo in haar hart heeft gesloten, maar toch ook het spel moet spelen om er voor te zorgen dat ze een juiste positie aan het hof weet te verkrijgen. Hierdoor wordt haar vriendschap met Theo op de proef gesteld. Ik had echt met haar te doen aan het einde.
De overige karakters vond ik niet heel bijzonder en hebben op mij nog niet echt een indruk achter gelaten.

Ik weet dat ik in vergelijking met de minpunten minder pluspunten heb. Maar deze twee punten die ik hierboven heb genoemd, waren echt gewoon heel goed uitgewerkt en zorgen er voor dat ik het boek geweldig vond. De punten die ik hieronder noem, daarvan stelt een er niet veel voor en richt zich vooral op het vormgeving van het boek, het eerste punt is mijn enige echte minpunt. Het laatste punt dat ik noem vond ik zelf niet vervelend, maar wordt door andere lezers wel vaak genoemd en daarom vond ik het belangrijk om dit wel te vermelden,

👑 De schrijfstijl is mijn grootste en eigenlijk enige echte minpunt aan dit boek. De schrijfstijl is iets te kinderlijk naar mijn gevoel voor de content van het boek. Het verhaal is best wel heftig, met veel geweld, martelingen en politiek invloeden. Het verhaal is duidelijk meer gericht op de oudere kant van de young adult genre. De schrijfstijl daarin tegen is juist iets te eenvoudig en voelt kinderlijk aan, meer gericht op de jongere kant van de young adult genre. Je kan de schrijfstijl vergelijken met The Lunar Chronicles serie van Marissa Meyer die gericht is op de jongere kant van de young adult genre. Voor mij had de schrijfstijl meer diepgang mogen hebben en volwassener mogen zijn.
 👑 Dit punt heb ik hier gezet omdat ik het kwijt wil. Ik weet echter niet of dit ook geld voor de Engels versie dat kon ik niet vinden op het internet. Maar ik miste een landkaart! Er worden zo vreselijk veel landen en plaatsnamen genoemd. Maar ik heb geen idee waar dit ligt. Het verhaal speelt zich af in een fantasiewereld en de namen die dus gebruikt worden zeggen mij niets. Omdat er echt bizar veel genoemd wordt, had ik het zelf wel fijn gevonden om een landaart te hebben, zodat ik een beeld krijg van waar iedereen zich bevind. De landen worden namelijk vooral genoemd als potentiele bondgenoten in de rebellie en de prins gaat ook weg om een land te veroveren. Dit alles is best een groot onderdeel van het verhaal en het is dan jammer als je niet kan zien waar dit allemaal ligt en waar de karakters zijn in de wereld. Ik miste dit echt enorm.
👑 Deze tweede minpunt heb ik zelf niet ervaren als iets vervelends. Zelf ben ik er niet dol op, maar het stort mij ook niet heel erg. Ik heb het hier over de trope, driehoeksverhouding. In dit boek is er een driehoeksverhouding tussen de hoofdpersoon en twee andere mannen. De liefde wordt in dit boek nog opgebouwd, dus zat het zeker niet op de voorgrond en was daardoor niet hevig aanwezig. Ook weet ik niet of dit daadwerkelijk doorgezet wordt door de hele serie. Ik vermoed van wel.
De driehoeksverhouding tussen de drie karakters is helaas wel erg voorspelbaar en kan daardoor misschien ook als storend of vervelend worden ervaren. Zodra de heren in beeld komen weet je gelijk dat Theo verliefd op ze wordt. Dit gebeurd niet gelijk, maar de aantrekkingskracht is wel direct al aanwezig en voelbaar. Zelf vond ik het jammer, omdat dit niet nodig is voor het verhaal naar mijn idee. Het was misschien zelf leuker geweest als Theo helemaal geen liefdesinteresse in iemand had en dit misschien pas later ontwikkelt in de serie in plaats van al in het eerste boek.
Maar zoals ik al zei weet ik niet hoeveel invloed dit gaat hebben op het verhaal in de serie, tot nu toe heeft het wel invloed gehad, maar nog niet enorm bepalend. Zelf stoorde ik mij er niet aan, maar vind ik het wel jammer dat ze ook gevoelens voor de tweede man heeft ontwikkelt nadat ze hem om de tuin probeerde te leiden.

Ash Princess            ★★★★

Wat vind jij van het boek? Is het een boek dat jij zou oppakken, waarom wel of waarom niet? Laat het mij weten in de reacties hieronder!