The Queen of Blood Review

woensdag 24 maart 2021

“Daleina would not be kept from her fate. She’d run toward it, arms open, and kick fate in the face.”

Een idealistische jonge student en verbannen strijder worden bondgenoten in de strijd om hun rijk te redden. Dit eerste boek is vol magie, politieke intriges, kwaadaardige geesten en spannende avonturen.
Een wereld waarin de natuur zijn eigen leven lijdt en de bosgeesten besluiten dat het tijd wordt om de mens uit te roeien. De koningin moet er alles aan doen om dit te voorkomen.

Geschreven door: Sarah Beth Durst
Genre: Volwassen fantasie
Serie: Queens of Renthia
Deel: 1/3
Aantal pagina's: 368
Verkrijgbaar in: paperback, hardcover, e-book, luisterboek
Ik heb gelezen in: hardcover

🌼 De schrijfstijl is een enorme plus. Het is volwassen fantasie, maar het leest als een young adult boek. Niet altijd, er zit wel degelijk meer beschrijvingen en details in het verhaal dan dat je ziet in een YA boek, maar het komt er super dichtbij in de buurt. De schrijfstijl is vlot, zorgt ervoor dat het tempo van het verhaal hoog ligt, geeft details en beschrijvingen, maar niet te overdadig. De karakters krijgen genoeg ruimte om zich te ontwikkelen en het boek is maar 368 pagina's! Iets wat je niet snel ziet in fantasie literatuur.
Het verhaal leest heel gemakkelijk en de schrijfstijl is heel open. Je zou zelfs dit boek als een standalone kunnen lezen. Het verhaal heeft een redelijk gesloten einde en ik ben daardoor ook oprecht benieuwd waar het volgende boek over gaat. De problemen en de missie in dit boek worden opgelost en afgewikkeld aan het einde van het boek. Er blijven wat problemen en vragen over, maar over het algemeen zou je dit heel goed als een op zichzelf staand boeken kunnen lezen.
🌼 De wereld is echt prachtig beschreven en doet mij denken aan een elfen fantasiewereld. Dat is echt het gevoel die ik kreeg van dit verhaal. Zo woont Daleina met haar ouders in het begin in een dorp dat gebouwd is in de bomen. Dit deed mij enorm denken aan Lothlórien van Lord of the Rings, geschreven door J.R.R. Tolkien.
De wereld in The Queen of Blood voelt heel sprookjesachtig aan, waarin alles er mooi en bijzonder uitziet. De bosgeesten geven een magische sfeer aan de wereld en maken het misschien iets minder sprookjes achtig door hun wreedheid, maar tegelijkertijd is hun magie echt geweldig. De wereld en de magie waren voor mij echt de reden dat ik dit boek zo hoog heb gewaardeerd. Het is gewoon ongelooflijk mooi beschreven en de schrijfstijl van Sarah Beth Durst heeft hier veel aan toegebracht. Ik kon alles zo voor me zien en er heerlijk bij wegdromen.
 🌼 De magie van de bosgeesten vond ik erg interessant en bijzonder. De bosgeesten worden gecontroleerd door de koningin van Renthia. Zij kan doormiddel van deze controle ervoor zorgen dat de geesten schitterende dingen maken en laten zien. Zo kunnen de geesten hele dorpen en steden bouwen, door het gebruik van hun natuurlijke magie. De geesten vertegenwoordigen allemaal een ander element en bezitten hierdoor verschillende krachten. Het wordt heel mooi, maar ook beangstigend beschreven. De geesten kunnen geweldige dingen produceren, maar ook gruwelijke dingen ermee doen.
🌼 De hoofdpersoon, Daleina, was een sterke persoonlijkheid, die een redelijke ontwikkeling meemaakte in dit boek. Ze had zeker niet de beste karakterontwikkeling die ik gelezen heb en enorm veel verandert ze ook niet. Maar toch voelde ze heel echt aan en kwamen haar emoties en beslissingen heel natuurlijk en echt over. Ze maakt enorm veel mee, gebeurtenissen die duidelijk een impact hebben op haar leven en beslissingen. Gelijktijdig is ze ook een karakter die fouten maakt en daarvan probeert te leren. Dit maakte haar erg menselijk en zorgde ervoor dat ik het leuk vond om haar te volgen.

🌼 Relaties tussen de hoofdpersoon en haar vrienden wordt niet goed uitgewerkt. Dit komt vooral door de tijdsprongen die in de eerste helft van het boek veel gemaakt worden. Ook dit kan je misschien zien als een minpunt aan het verhaal. Persoonlijk heb ik dat totaal niet zo ervaren, vandaar ook dat ik dit eigenlijk niet benoem als een minpunt maar wel gezegd wilde hebben. Niet iedereen houdt van een verhaal met tijdsprongen, dus dit zou een reden kunnen zijn om het boek misschien niet op te pakken. Zelf vond ik dat de tijdsprongen op de juiste plekken stonden en dit stoorde mij daardoor tijdens het lezen niet. Het zorgde ervoor dat het tempo in het verhaal erin bleef.
Helaas heeft het wel effect gehad op de relatie tussen Daleina en haar vriendinnen van de academie waar ze aan studeerde. Door de tijdsprongen zag je de vriendschap niet groeien of ontstaan. Het was er gewoon zonder enige uitleg. Je voelde je hierdoor in het begin ook niet erg aangetrokken tot haar vriendinnen. Ze waren aanwezig, maar deden mij niets. Ook niet toen sommige in vervelende situaties terecht kwamen. Dit kwam naar mijn idee doordat je een aantal jaar in de academie overslaat en hierdoor de vriendinnen niet kent zoals Daleina dat doet. De relatie tussen hen was gewoon niet goed beschreven en had geen tijd gehad om zich goed te ontwikkelen.
🌼 De romantische relatie tussen Daleina en haar geliefde, is erg plotseling en slaat eerlijk gezegd nergens op. De relatie voelde echt aan als insta love, maar eerlijke gezegd eigenlijk meer als een fysieke aantrekkingskracht in plaats van een liefde. Het is er ineens en dit terwijl er op dat moment geen tijdsprongen meer gemaakt worden. Dit had voor mij echt uit het verhaal gemogen of het had meer ontwikkeling en groei mogen hebben in het verhaal, zodat het geloofwaardiger overkomt op de lezer. Het voegde niets toe aan dit verhaal, maar misschien wel in de vervolgdelen.

Goodreads beoordeling

The Queen of Blood                 ★★★★