The Underfoot - Review

vrijdag 5 maart 2021

The Underfoot is een science fiction stripboekenserie gericht op de jeugd tussen de 8 en 12 jaar. De serie bestaat voor als nog uit tweedelen waarvan het laatste deel 20 april uitkomt. Dankzij NetGalley had ik de mogelijkheid om deze twee strips te lezen in ruil voor een eerlijke review.

The Underfoot is een schattig en spannend verhaal over hamsters die het einde van de mensheid hebben overleefd (reuzen zoals ze ons noemen). Nu moeten ze alleen zien te overleven en andere dieren helpen met hun problemen in een veranderende gevaarlijke wereld.

Geschreven door: Ben Fisher & Emily S. Whitten
Genre: science fiction stripboek
Serie: The Underfoot
Deel: 2 (derde deel nog op komst) ( deel 1 The Mighty Deep en deel 2 Into the Sun)
Aantal pagina's: Deel 1 160 en deel 2 176
Verkrijgbaar in: paperback, e-book
Ik heb het gelezen in: e-book

Wat vind ik van de serie?

De serie is heel schattig en mooi getekend en het verhaal is spannender dan ik had gedacht. De karakters hebben mijn hart veroverd. Kortom ik vind deze serie heel erg leuk!
Ik zal deze review onderverdelen in plus- en minpunten.

🐹 De tekeningen zijn geweldig en heel schattig. Een van de redenen waarom ik dit stripboek heb aangevraagd, was vanwege het artwork op de omslag en het was het dubbel en dik waard. De hamsters zien er heel schattig uit en precies zoals ik had verwacht. Ze zijn mooi gedetailleerd getekend waardoor ze goed uit elkaar te houden zijn. Ze hebben allemaal hun eigen identiteit en dat zie je terug in hun uiterlijk. De grafische vormgeving van het artwork is soms erg realistisch en laat niet veel aan de verbeelding over.
🐹 Het verhaal is een reddingsmissie, zowel in het eerste als in het tweede deel. Het is in beide boeken heel goed en spannend uitgewerkt. Vooral het eerste boek is erg spannend en het tempo van het verhaal is daar aanzienlijk hoger dan het tweede boek. Er zitten in het eerste deel ook veel meer actie scènes in, die voor een snel tempo van het verhaal zorgen, maar ook voor veel spannening. De hamsters zijn echt meerder keren in gevaar en raken soms ernstig gewond en overleven het helaas niet allemaal.
Het eerste deel is wat minder complex qua verhaal dan het tweede boek. Het eerste deel kan ook als een opzichzelfstaand boek gelezen worden. Het verhaal wordt afgesloten, maar er is ruimte voor een vervolg. Het tweede deel echter is duidelijk een set up voor meer. Het verhaal verloopt wat langzamer. Er is weer een reddingsmissie, maar deze is ingewikkelder, gevaarlijker en wordt grootser aangepakt. In het tweede deel wordt er voornamelijk aandacht besteed aan het voorbereiden en uitdenken van de missie. Het is nog steeds spannend, maar op een andere manier doordat er minder actie scènes in zitten. Karakters raken echter wel nog steeds in de gevaarlijke situaties en je vreest meerder keren voor hun leven.
🐹 De personages zijn erg leuk. De twee hoofdpersonages, twee kleine pups, Mac en Ruby, zijn beide geweldig en maken in beide boeken een mooie karakterontwikkeling mee. Ze zijn buitengewoon moedig en gaan zonder twijfel met de volwassenen mee op de levens gevaarlijke missies. De vriendschappen in deze serie is echt prachtig om te zien en over te lezen. Niet alleen de vriendschap tussen Mac en Ruby maar ook de andere hamsters hebben hun eigen vriendschappen en deze staan echt centraal in beide boeken. Er wordt veel tijd hier aan gegeven, voor bonding, grappen maken, gezelligheid, maar ook de ontwikkeling van de vriendschap krijgt aandacht. Dit zorgt er voor dat sommige scènes hartverscheurend zijn als sommige hamsters in gruwelijke situaties terecht komen.

🐹 Mijn enige minpunt dat ik bij het eerste boek tegenkwam, is het publiek waarvoor het is geschreven. Het stripboek is gericht op de jeugd tussen de 8 en 12 jaar. Maar persoonlijk vind ik het te gewelddadig voor deze leeftijdsgroep. De scènes zijn erg gedetailleerd getekend en ook de actie scènes zijn op deze manier weergegeven. Een voorbeeld hiervan is een scène waarin de hamsters vechten tegen een slang. (Het is vroeg in het begin, dus het is niet echt een spoiler). In deze scène explodeert een slangenkop, niet alleen is dit gedetailleerd getekend, maar de pups zijn allemaal bedekt met bloed, vlees en hersenen van de slang. Ook dit is in details weergeven. Persoonlijk vind ik dat een achtjarige een beetje te jong is voor dit soort scènes en tekeningen. Het maakte het voor mij als volwassen lezer leuker, maar ik raad ouders ten zeerste aan om deze strip eerst te bekijken voordat ze hun kinderen het laten lezen. Sommige kinderen zouden hier misschien wel nachtmerries van kunnen krijgen.
Het tweede boek is meer gericht op het voorbereidden van de missie, zoals ik hierboven bij de pluspunten al beschreef. Er zitten minder actie scènes in en dit boek is echt een heel stuk minder gewelddadig en als er iets gebeurt dan wordt dat minder grafische weergeven.
🐹 Het tweede punt wat ik wat minder leuk vond, was dat het tweede deel echt aanvoelt als een set up voor een groter verhaal. Het eerste boek wordt mooi afgesloten en kan opzichzelfstaand gelezen worden. Dit tweede deel echt niet. Het heeft een onopgelost einde en ik hoop echt dat dit nog vervolgd wordt, want ik zou graag willen weten hoe het eindigt. Het einde was nogal spannend!

Vol. 1 The Mighty Deep            ★★★★
Vol. 2 Into the Sun                     ★★★★ (3.5 sterren)

Wat vind jij deze serie? Zou het een serie zijn die jij zou willen lezen? Laat het mij weten in de reacties hieronder!