Lore Review

woensdag 28 april 2021

“When we can't change the past, the only thing left is to move forward.”

Negen Griekse goden worden gestraft voor een rebellie. Als straf moeten zij op de Aarde leven als stervelingen. Op de Aarde worden ze opgejaagd door de afstammelingen van oude bloedlijnen die graag een god willen doden en zijn of haar kracht willen overnemen. Op de aarde moeten de goden zien te overleven en krijgen ze hulp uit onverwachte hoek.

Geschreven door: Alexandra Bracken
Genre: young adult, fantasie, mythologie
Aantal pagina's: 466
Verkrijgbaar in: paperback, hardcover, e-book, luisterboek, Nederlands
Ik heb gelezen in: hardcover

Lore is een spannende YA fantasie dat niet direct bestaat uit alle basis fantasie elementen.
Het verhaal speelt zich af in onze tijd in New York en heeft geen elfen, dwergen, tovenaars enz. De magie komt volledig van de mythes over de Griekse Goden. Deze zijn ook ruim vertegenwoordigd in het verhaal. Hierdoor is het wel een fantasie boek, maar niet zoals je direct zou verwachten. Het voelt niet magische aan, maar meer bijna als een superhelden verhaal.
Zelf vond ik dit heerlijk en het heeft er weer voor gezorgd dat ik na het lezen van dit boek van alles heb opgezocht over de Griekse mythologie.
Het verhaal is interessant en volgt Lore tijdens de Agon. Een periode die plaats vindt een keer in de zoveel jaar waarbij de Griekse Goden, die naar aarde zijn verbannen door Zeus, opgejaagd worden door jagers, die de krachten van de Goden kunnen overnemen door ze te doden. Lore raakt hierbij betrokken en dit zorgt voor een spannende achtervolging in het verhaal. Je leert veel over de Griekse mythologie en doordat het zich afspeelt in de moderne wereld geeft dit een leuke twist aan het verhaal. Het verhaal is heel erg spannend en het volgt de ene spannende gebeurtenis op de ander. Dit zorgt ervoor dat het makkelijk en snel te lezen is.
De schrijfstijl helpt hier ook bij. Het is erg open en er zit veel dialoog in, waardoor het makkelijk te lezen is en je door het boek heen vliegt.
De karakters zijn interessant en dan met name de Goden. Zelf vond ik het jammer dat er niet veel originele Goden in het verhaal zaten. Ik vond hen namelijk erg leuk om te volgen en vooral door hun vergelijkingen met het verleden en de moderne techniek, zorgde voor grappige situaties. Lore en haar vrienden waren erg leuk, maar qua karakterontwikkeling viel het een beetje tegen. Aangezien je het verhaal volledig volgde vanuit het perspectief van Lore, voelde het aan dat zij de enige was die enige ontwikkeling doormaakte, maar ook dit was niet heel diepgaand. De bijfiguren brachten humor op de tafel die de duistere kant van het verhaal verlichte. Dit zorgde ervoor dat de spanning het verhaal niet te eentonig maakte. Vooral omdat het verhaal een typische queeste was die je vaker ziet in fantasie boeken. Een uitverkorene moet een wapen zien te vinden om de slechterik te verslaan. Dit gaat natuurlijk hele verhaal fout tot aan het einde.
Dat is ook gelijk mijn enige minpuntje aan het verhaal. Het voelt een beetje voorspelbaar aan, hoewel het eind nog steeds een twist had die ik niet zag aankomen. Maar het concept van de slechterik wordt pas aan het eind verslagen, zorgde ervoor dat je van te voren al door had dan sommige missie niet zouden slagen, want dan zou het verhaal al afgelopen zijn en dat ging niet want je was nog maar halverwege.

Kort samengevat ik vond Lore een heel erg leuk boek om te lezen. Spannend, het las snel, de mythologie was interessant en de humor maakte het leuker. Ik raad het zeker aan als je van urban fantasie houdt of van Griekse mythologie. Dan is dit zeker iets voor jou.

Lore                             ★★★★★ (4,5 sterren)

Wat vind jij van dit boek? Lijkt het jou wat? Laat het mij weten in de reacties hieronder!