Sweet & Bitter Magic Review

woensdag 7 april 2021

“Love is not something to be taken lightly.”

We volgen Tamsin, een heks verbannen na het gebruiken van een duistervloek uit het Heksenwoud, en we volgen Wren, een bron van magie die haar leven lang haar krachten heeft onderdrukt uit angst wat haar familie hier van zou denken.
Door het land verspreid zich een ziekte die iedereen lijkt te raken, jong of oud. Onze twee heldinnen moeten de krachten bundelen om naar het Heksenwoud af te reizen en zich daar aan te sluiten bij de jacht op de duistere heks die verantwoordelijk is voor deze ziekte. Deze tocht is niet gemakkelijk en het helpt ook niet dat de twee vrouwen elkaar niet kunnen luchten of zien. Een vriendschap lijkt langzaam op te bloeien, terwijl ze obstakels proberen te omzeilen. Als alles goed lijkt te gaan, zal een vriendschap op de proef worden gesteld als ze recht tegenover de duistere heks komen te staan.

Specficaties

Geschreven door: Adrienne Tooley
Genre: young adult fantasie
Aantal pagina's: 359
Verkrijgbaar in: hardcover, e-book, luisterboek
Ik heb gelezen in: hardcover

Sweet & Bitter Magic was het boek van de maand uit de Owlcrate boekendoos van maart. Mijn favoriete boekendoos tot nu toe! De lay out van deze Owlcrate editie vind ik echt een lust voor het oog, het is een prachtig boek om te zien. Maar uiterlijk kan bedriegend zijn...

Als ik eerlijk ben moet ik bekennen dat ik teleurgesteld was na het lezen van dit boek. Misschien verwachtte ik er teveel van, maar het boek was niet wat ik had verwacht.
Deze recensie heb ik weer onderverdeeld in wat ik leuk en minder leuk vond aan het boek. Hiermee hoop ik duidelijk te maken waarom het boek tegenviel.

Wat ik leuk vond aan het boek
De karakters waren erg leuk om te volgen. Dit boek is volledig gericht op de twee hoofdpersonen. Niet zozeer de ontwikkeling die ze maken, want deze is bijna nihil. Het is meer gericht op wie ze zijn, wat ze doen en hun verleden. In het boek wissel je ieder hoofdstuk tussen Tamsin en Wren en hierdoor leer je ze heel goed kennen.
Het is wel jammer dat geen van de twee karakters echt een ontwikkeling mee maken. Beide groeien wel een beetje, maar als ik eerlijk ben is dit niet heel goed beschreven. Het is plotseling en zonder dat je de groei echt meemaakt.
 De schrijfstijl is fijn om te lezen. Het is niet extreem goed geschreven en aangezien het een debuut is van Tooley, merk je her en der nog wel dingen op die beter hadden gekund. Zo zijn de dialogen die gevoerd worden soms iets te geforceerd en simpel. De schrijfstijl lijkt ook door het boek af en toe te wisselen. Van bijna magisch en poëtische schrijfstijl naar een juist eenvoudige en meer to the point schrijfstijl. Persoonlijk vond ik dit niet storend, maar ik kan begrijpen als dit wel als vervelend wordt ervaren. Ik vond de schrijfstijl zelf fijn om te lezen en het las gewoon erg gemakkelijk. Het is echt een boek wat je in een dag kan lezen.
Het begin van het boek vond ik erg leuk, omdat je vanaf het begin de karakters en hun situaties al heel goed begreep en het leek een set up voor een veel belovend boek.
❤ De relatie tussen Tamsin en Wren krijgt heel veel aandacht. Met nadruk op dat ze elkaar in eerste instantie niet mogen. Doordat het een karakter gedreven boek is, zie je heel goed hoe hun relatie groeit en er een vriendschap ontstaat. Dit was mooi om te zien.

Wat ik minder leuk vond aan het boek
De wereld is vrij simpel beschreven en eigenlijk wordt hier weinig aandacht aan gegeven. Ook al reizen onze twee hoofdpersonen door een groot deel van het land, je krijgt weinig mee van hoe het er precies uitziet. Het voelt een beetje onafgemaakt en het had van mij meer diepgang en details mogen krijgen. Vooral ook om het boek magischer aan te doen voelen. Zeker als ze het heksenwoud betreden. Je had niet echt het gevoel dat ze op een speciale en magische plek waren aangekomen.
De magie is een belangrijk onderdeel van het boek, maar er wordt weinig mee gedaan. Wren kan magie zien, dus dit wordt mooi beschreven en vorm gegeven. Alleen houdt het hier wel mee op. Er is aan het einde een strijd tussen twee heksen en dit is eigenlijk de eerste keer dat we de magie echt in zijn werking zien. Tamsin gebruikt het af en toe wel, maar dat is heel sporadische en het magische systeem stelt niet veel voor. Het is een beetje simpel en wordt ook niet heel goed uitgelegd. Het is erg jammer, omdat het juist veel potentie heeft, aangezien heksen niet altijd zomaar hun magie kunnen gebruiken en daarvoor soms een bron nodig hebben, wat Wren is. Alleen maakt Tamsin hier zonder uitleg gebruik van en Wren die nooit geleerd heeft hoe ze het kan doen, kan dit ineens zonder moeite.
 Het verhaal is eerlijk gezegd een beetje saai. Er gebeurd weinig en eigenlijk is het verhaal meer een karakter beschrijving van de twee hoofdpersonen. Het is volledig gebaseerd op de karakters en wie ze zijn en hun verleden. Hier wordt heel veel tijd aan besteed en daardoor verloopt het verhaal heel langzaam. Het is niet spannend, grappig of bijzonder.
De liefdesrelatie sloeg eigenlijk nergens op in dit boek. De twee hadden geen chemie tussen elkaar en ze gingen van een nieuwe vriendschap in een keer over naar liefde. Vriendschap is niet gelijk liefde... Het voelde geforceerd en onnodig aan voor het verhaal van dit boek. Het had er van mij uit gemogen, als het enkel bleef bij een vriendschap was het logischer geweest omdat dit meer bij de karakters paste dan een liefdesrelatie. Ze kwamen totaal niet verliefd over.
❤ Het einde van het boek, viel mij ook een beetje tegen. Het hele verhaal verloopt in een langzaam tempo. Wat ik prima vind aangezien dit ook goed past bij een karakter geconcentreerd boek. De twist op het einde was leuk en onverwachts, maar er werd niet veel mee gedaan. De reden waarom de duistere heks slecht was, werd niet goed uitgelegd en voelde aan als een cliché. Hierna werd het einde een beetje chaotische en verliep alles extreem snel. Het voelde rommelig aan en bijna alsof de auteur niet goed wist hoe ze alle losse eindjes aan elkaar moest knopen.

Ik vond Sweet & Bitter Magic een leuk boek om te lezen, maar het is niet een boek dat mij verbaasd heeft of een nieuwe favoriet is. Het heeft mij niet overdonderd en was gewoon een leuk boek voor tussendoor. Het is zeker een aanrader als je iets luchtigs zoekt tussen wat zwaardere boeken. Het is sweet and cute.

Sweet & Bitter Magic                 ★★★

Lijkt dit boek jou wat? Heb je het al gelezen? Laat het mij weten in de reacties hieronder!